Svar till Anonym. ang: Jinnie

Jag har 4 st råttor, Och jag har haft råttor i flera år även fött upp några stycken.
Men just den här råttan är 2 år gammal och jag köpte henne från en djuraffär,
Och jag vet att hon bara var 5 veckor gammal för är inne där ofta och dom får nya kullar väldigt ofta där,
Och det kan man även se på deras storlek, Hon var knappt större då än vad hennes huvud är idag.
Pytte liten var hon, Och hon var då 5 veckor gammal, Och det är oftast då dom lämnas till djuraffär eftersom de är då dom blir könsmogna, Jag själv har försökt lämna in 2 äldre honor på en djuaffär för att jag skulle trappa ner och ingen här i Eskilstuna tar emot vuxna råttor bara bebisar, Så här är det ingen risk för att man köper en gammal,
Dock så vet jag att våran zoo affär i stan inte är så nog med vart dom kommer ifrån så då kan dom vara dåligt avlade,
alltså avlade på olämpliga gener, Men det märker man på råttan redan när man kollar på de, Verkar den aggresiv och sprallig så är det inte ett lämpligt husdjur, Dock har ingen som jag köpt vart det för jag har vart noga med vad jag väljer,
Och just Jinnie har mycket bra psyke, Men första råttan jag fick var en gammal som dom inte viste vart som skulle göra av den så den fick vi helt gratis med bur och alla tillbehör, Han var där emot väldigt aggresiv. Men vi tog emot honom för att ge honom en andra chans och honom hade jag nästan i 2 år,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Okej, men det låter som att du kan en del ändå. Vissa som har råttor och liknande smådjur vet ju inte så mycket om själva djuret och har det bara som sällskap. Har även jag haft avel på råttor, både till ormmat och till sällskapsdjur. Fick inavel en gång och det märktes direkt som du skrev på texten, den var jätteliten, men otroligt nog hur snäll som helst! Men råttan blev som sagt inte större än mitt pekfinger(längd) och så dog han bara efter ett halvår.. Vilket var synd då han fick den färgen jag var ute efter.. Men som sagt, blir din råtta inte bättre idag (under dagen) så testa att köpa till vitamindroppar och överdosera lite! Du kan även testa att rengöra buren så den blir kliniskt ren. Brukar funka.. Ge henne även så mycket sallad osv som du kan. Dom kan bli bättre då. När min råtta var sjuk så gav jag han mycket vitamin droppar, nästan dubbla doseringen, och han vart bättre på bara två dagar! Lycka till med ditt djur!

2009-06-04 @ 11:31:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0